יום רביעי, 1 בפברואר 2012

הורים יקרים

כמו בכל תוכנת תלת ממד גם לבלנדר יש אפשרות ליצור יחסי הורות עם אובייקטים, זה מיועד בעיקר לתזוזה של אובייקטים וכשמדובר באנימציה זה כלי כניסה, בכל אופן אחרי הרבה זמן שלא כתבתי בבלוג הנה כמה דרכים למידול שבטח לא הכרתם.

הורים זה דבר טוב

למי שלא יודע יחסי הורות (Parent) יוצרים על ידי בחירה של 2 אובייקטים ולחיצה על Ctrl + P מאשרים והופ יש לנו הורה וילד.

(שימו לב רק שההורה יהיה מי שנבחר אחרון או אם נדייק יותר האובייקט האקטיבי אשר מזוהה על ידי צבע רשת בהיר יותר בערכת נושא ברירת המחדל (כן יש ערכות נושא לבלנדר).

כעת כל מקום שנזיז את ההורה הוא ייקח אתו גם את הילד, היחסים האלה לא עובדים בכיוון השני ולכן אם נזיז את הילד לאיפשהו ההורה לא יבוא אתו גם (באנימציה משתמשים בזה כדי לעשות אנימציה לאובייקט ואז Parent (יחסי הורות) לבקר תזוזה כדי שיהיה אפשר להנפיש את האנימציה  בכל מקום במרחב התלת ממדי ולא להיות מחוייב למיקום בו נעשתה האנימציה).

ועכשיו לכיף, נבחר את אובייקט ההורה ובלשונית Object בחלון הפרופטיז יש לנו קטגוריה בשם Duplication (שכפול) כרגע אנו רואים שהשכפול מוגדר על כלום, נגדיר את השכפול לפי קודקודים והופ יש לנו את האובייקט ילד משוכפל על כל מקום שיש בו קודקוד באובייקט האב.
לדוגמא אם יש לי אובייקט ילד את סוזן ואובייקט האב סירקל פשוט אז כרגע כל מקום שיש קודקוד בסירקל יושב לו קוף חמוד


ההורה והילד
הילד משוכפל על קודקודי ההורה

אם אני ירצה לערוך את האובייקטים אני יצטרך לערוך את האובייקט המשוכפל שבמקרה שלנו זה הקוף שבמרכז וכל האובייקטים המשוכפלים יערכו אוטומטית במקביל.

 בטח אתם שמים לב שכל הקופים פונים לכיוון אחד, אם נרצה לשנות את הזווית שלהם נאשר בקטגוריית השכפול שלנו אפשרות לסיבוב, כרגע יתכן מאוד ותראו שחלק מהקופים מסתובבים בצורה הזאת.


הסיבה לזה היא שצריך לאפס את הסיבוב של האובייקטים, נוכל לעשות זאת על ידי לחיצה על Ctrl + A ואז בחירה של סיבוב, מה שיקרה זה שהאובייקט יאופס בברירת מחדל לזווית שבה הוא עכשיו ולכן הציר יהיה המיקום העכשווי שלי ולא בראשית הצירים.

בכל אופן אפשר לקבוע את ציר הסיבוב של האובייקטים המשוכפלים בקטגוריה Relations Extras, ברירת מחדל זה Y+.

אוקי אז יש לנו עכשיו אובייקטים משוכפלים אחד לשני אבל אני רוצה לשחרר את המצב הזה ולהחיל את השכפול את זה נוכל לבצע על ידי  Ctrl + Shift + A הקיצור הזה מחיל את השכפול ומשחרר את האובייקטים הילדים מההורה לישות עצמית.
אוקי לחצנו נכנסנו למצב עריכה ומה?? כל האובייקטים מחוברים, עריכה של אובייקט אחד עורכת את כל האחרים (כמו בשיכפול של Alt D), בשביל לשחרר אובייקט לנפשו כדי שהוא יהיה ברשות עצמו לגמרי לחיצה על U במקלדת ובחירה של אובייקט & מידע תפתור את הבעיה.

יש עוד הרבה אפשרויות עם הרעיון הזה (שכפול לפי פייסים או פריים כשהאחרון ממש מעולה) תוכלו להמשיך לשחק עם האופציות אני רק יגיד שאם בוחרים Curve יש אופציות נוספות אבל זה אולי לפוסט הבא.