יום חמישי, 12 בספטמבר 2013

לשדרג בלי קוד

בלוג שאני מאוד אוהב לבקר בו ולעקוב אחריו זה הבלוג של הצייר David Revoy, בלוג מעולה בכל מה שקשור בציור עם כלי קוד פתוח, כאחד שציור לא הצד החזק שלו המידע שהוא מעלה שם ממש עוזר לשדרג את היכולות.

כבלוג שחושב פתוח תוכלו למצוא שם הרבה כלים שימושיים החל מתסריטים לקימפול תוכנות ציור מגרסאות הפיתוח, כלי מהיר לפרסום תמונות (כולל קולאז'ים, שינוי גודל, חתימה ועוד הרבה דברים יעילים), ומברשות ציור עליהם אני רוצה להגיד כמה מילים.

לפני שנתיים שלוש הפיתוח של תוכנה Krita  החל להיכנס לקצב רציני יותר, אומנים מהקהילה הפתוחה החלו לתת משוב ולנסות לשפר דברים מהעיניים והיד של האומן, התהליך עבד נהדר כי אחד הדברים שבאמת מורגש בתוכנה זה מנוע המברשות שלה, עבר זמן והחלו להגיע משתמשים מקצועיים יותר, מברשות שמוגדרות ישר לעבודה ולא מצריכות הגדרה על כל קישקוש החלו להופיע, אחת מחבילות המברשות ואולי המובילה שבהן שהיא של האומן David Revoy ואחת לכמה זמן הוא משחרר עדכון לחבילה עם מברשות חדשות והגדרות נוחות יותר.

בפוסט שהוא שחרר לא מזמן בו הוא מציג  V3 לחבילת המברשות הוא מסביר את הכלים החדשים הפעולות שלהם ולמה הן מתאימים, שמרתי את המידע הזה בפלייליסט של הדברים שצריכים בדיקה מאוחר יותר ואתמול סוף סוף יצא לי לשבת ולראות על מה המהומה,
אין מה לומר אני חושב שהפעם השדרוג הוא הרבה יותר חזק והמברשות ממש יעילות ופשוטות, מברשת שהפתיעה אותי זאת מברשת התזוזה שחשבתי שתטשטש לי את הציור ותמרח אותו אבל לא להפתעתי זה עבד יפה, ההרגשה בציור היתה מעולה ובפעם הראשונה הצלחתי לצייר עם הצללות בלי להחליף בכלל צבע למברשת.

לסיכום: לציירים שבנינו שרוצים לבדוק כלי חדש מוזמנים גם לטעום מהתוספות שמלוות אותו.  

יום ראשון, 23 ביוני 2013

GPU: לחסוך 33%

למי שלא שמע עד עכשיו גרסאות חדשות יותר מ 4.2 Cuda הציגו ירידה במהירות הרינדור ולכן ההמלצה היתה להשתמש ב4.2 לטובת המהירות דבר שקצת הרס לליבות הקפלר את החגיגה.
לפני כמה ימים אני מטייל להנאתי בפורומים של Blender Artist ונתקל בהודעה על ניסיון קוד שאמור לייעל את מהירות הרינדור של Cycles על גרסאות Cuda חדשות יותר, קריאה כמובן לקהילה לבדוק אם כולם מקבלים האצת רינדור ואם יש באגים, בצורה גורפת גרסת ערכת הכלים 5.0 Cuda הציגה את זמן הרינדור הטוב ביותר עם האצת רינדור שנעה בין 25%-33%, אממ אני חושב לעצמי מעניין מה קורה בלינוקס.

יום ששי האחרון שוחררה ההודעה כולם שמחים כולם מרוצים קדימה לעבור לCuda 5.0, חיפוש קליל של נתונים על ביצועים בקרב משתמשי לינוקס השאיר לי את השאלה בסטטוס הזה "?", חושב לעצמי אם אין נתונים קדימה ניצור אותם.

(התראת שעמום, קטע טכני)

מוריד את ערכת הכלים מהלינק הבא, 670MB??? מדבר עם חבר בווינדוס ושומע שהוא ששם ההורדה שוקלת 1GB, אה כן 670MB מעולה בשבילי, כרגיל בעולם הלינוקס נותן הרשאת ריצה לקובץ קליק כפול ונפתח טרמינל נחמד עם התקנה, לא אני לא יספר לכם כמה אני מוצלח בלינוקס (כלום) וכמה המחשב שלי יכולה להעיד על זה (המון) רק כמה נקודות שצריך לשים לב אליהם במידה והחלטתם לעדכן

  • את Cuda צריך להתקין מימנשק שורת הפקודה תוך כדי שהX הולך לישון, למי שרוקע ברגל על זה שאין לLightDM אפשרות כניסה לשורת הפקודה מוזמן להיכנס לטרמינל על ידי לחיצה Ctrl+Alt+1 ולכבות את השירות של LightDM עם הפקודה הבאה

sudo service lightdm stop $          
// 
  • עכשיו אפשר להתקין Cuda מה שמוביל אותנו לדבר השני אליו צריך לשים לב, כשמתקינים את ערכת הכלים ההתקנה צריכה דרייבר וכאופציה ראשונה היא מציעה להתקין את הדרייבר, בלינוקס הדרייבר והקרנל של המערכת הולכים שלובים יד ביד, התקנה של דרייבר בלי לערוך היכרות עם הקרנל יגרום לשרת הגרפי לא לעלות, אז למי שלא מחפש הרפתקאות שיסרב להתקנה של הדרייבר ויעדכן אחרי זה (אין לי מושג איפה) את ההתקנה איפה הדרייבר נמצא.

    מי שכן מחפש הרפתקאות כי הן הדרך "הקצרה" יותר (מחוסר ידע כמובן) יכול להתקין את הדרייבר ו"להרוס" את המערכת, אחרי זה לעדכן את המערכת כך שהיא בעצמה תזהה שיש לה במאגרים דרייבר מעודכן יותר (הישן, זה שעובד טוב עם הקרנל) ואז הכל יחזור על מקומו בשלום.
    (למי שכן יש פתרון נורמלי איך עובדים עם ההתקנה בלי לעשות עבודה כפולה יותר ממוזמן לשתף)


להתחיל לרוץ

זהו סיימתי להתקשקש עם החלק הפחות מעניין, מפעיל את הגרסה האחרונה מהמאגרים, טוען אליה את סצנת הבדיקה של Mike Pan ומשיג תוצאה של 1:36 שניות, שום שיפור בזמני רינדור, סיבוב קל בערוץ של בלנדר הזכיר לי שהגרסה שלי בת השלושה ימים כבר זקנה במונחים של בלנדר, הורדה של גרסה עדכנית הוכיח שזה גם נכון.
מרנדר ואלו התוצאות 
Cuda 4.2: 1:36
Cuda 5.0: 1:01
שיפור ביצועים של 33%, נחמד בהחלט.

יום ראשון, 5 במאי 2013

להתנהל נכון עם תאורה ולחסוך בזמני רנדר.

למה לנוח?

בעקבות דיון מסוים עם כמה חברים נפל לי האסימון שלא על כל דבר צריך לרנדר מחדש, אפשר לעבוד נכון ולחסוך זמן רנדר, למה אני מתכון אתם שואלים?

בבלנדר קיימת אפשרות לייצא Pass כמעט לכל דבר, הכיף הגדול מתחיל כשמבינים שלא צריך לרנדר שוב כי האור לא ממש מוצא חן בעינייך פשוט אפשר לייצא Pass של תאורה ויש לך שליטה מלאה עליו כמו צבע, Glow, טקסטורה וכו'


צעד קטן לאדם

אפשר לקחת את זה קדימה יותר וליצור קבוצות תאורה כל קבוצה בשכבה נפרדת, ייצוא של Pass לכל התאורה בסצנה ויש לנו שליטה על התאורה ממש כמו במקסוול או LuxRender.

הדבר הנחמד פה שהטכניקה תעבוד לא רק עם תאורה אלא אפשר להשתמש בה גם עם חומרים ועם סוגים שונים של חומרים, הנה כמה סרטונים שקצת יותר יעירו לכם את חוש הטעם וגם יסבירו את כוונתי קצת טוב יותר.
תהנו.






נ.ב. אם הטכניקה מוצאת חן בעיניכם תוכלו למצוא יותר מידע אצל הבחור הזה

יום שני, 15 באפריל 2013

טיפ טיפון

טיפ קטן שגם המנוסים בבלנדר ישמחו להכיר.
לעיתים יש לנו מודל שעשינו לו UV וטקסטור ואחרי כן אנו מוצאים את עצמנו רוצים להוסיף כמה לופים פה ושם כדי לחדד קצוות או כל מיני פינישים כאלה ואחרים שברצונינו לעשות, הבעיה שהיתה עד היום היא שאחרי שיצרנו לופ חדש והזזנו אותו היינו צריכים ליצור UV מחדש כי כל הטקסטורה התעוותה.

בגרסאות האחרונות יש אופציות נוספות בתפריט F6 שאפשר להגדיר ביצירת הלופ, בין האפשרויות שיש שם זאת האופציה לדלג על הUV ולא לעוות אותו, הבעיה הקטנה היא שהאופציות לא ניתנות ללחיצה או בלשון העם הן אפורות, נעזוב את זה לרגע ונלך לעניין אחר. בגרסת הפיתוח של בלנדר 2.67 הכניסו אופציה חדשה לכלי הInset שמאפשרת לעשות Inset בלי לעוות את הUV.

נחזור ללמעלה. יצרתי סרטון קצר שמראה איך כן אפשר להגדיר ביצירת הלופ את האופציה שהוא לא יעוות UV ואיך בעצם כן אפשר לסמן את האופציות האחרות שנמצאות בתפריט למרות שכל האפשרויות לא זמינות, תוכלו לראות גם את האפשרות החדשה של כלי הInset.

בלנדרינג שמח :-)


נ.ב. היות ולא מכל טיפ אפשר לעשות פוסט חלק מהקסם עבר לגוגל+.
נ.ב.ב. הפוסט תודות למשתמש בשם mill מהפורומים של בלנדר.



עריכה: גרסת הפיתוח, הוגש תיקון לאופציות הלא מאופשרות ביצירת הלופ.

יום ראשון, 24 בפברואר 2013

פורים שמח

אז כן הגיע פורים, ברכות, איחולים, משלוחי מנות, יין, ודף לכתוב עליו ברכה, השנה נתתי משהו משלי, משהו יותר אישי מאשר מכתב ברכה נוצץ וקנוי, ככזה הוא גם נשאר ריק מצבע. לאחרונה אני יותר ויותר מתקשקש עם Krita בה גם יצרתי את הדף לברכה, העבודה איתה היתה ממש כיפית.

התוצאה לשימושכם החופשי
קובץ מקור למי שחפץ 
הקובץ A4 300dpi


יום שני, 18 בפברואר 2013

נעים להכיר 2.6 Krita

כבר זמן מה שאני עוקב אחרי תוכנת הציור Krita, למי שלא מכיר קצת רקע במה מדובר, תוכנת Krita היא חלק מחבילת ישומיים משרדיים של פרויקט KDE, החבילה היתה מוכרת בשם Koffice ובעקבות שינויים בפרויקט שונה השם ל-Calligra, מדובר בחבילת אופיס שמתקדמת יפה אבל אין ספק שהתוכנה שמקבלת הכי הרבה יחס שם היא Krita והתוצאה ניכרת.

עד לא מזמן התוכנה הייתה רצה רק על לינוקס אבל בעקבות בקשות חוזרות ונשנות של משתמשים זה קרה, דברים אלו כמובן מצריכים מימון וכשחברת kogmbh הסכימה לקחת את הנושא תחת חסותה העניין התחיל לרוץ, כרגע המצב הוא שיש גרסה שרצה בווינדוס, היא אינה מוגדרת כגרסה יציבה ויש באגים שאתם יותר ממוזמנים לדווח עליהם אבל היא עובדת.

קוד פתוח זה טוב

בלינוקס המצב די נחמד נראה שהחברה שם מעתיקים את מודל הפיתוח של בלנדר ויש כל הזמן גרסאות טסט לבדיקה, קצב הפיתוח הוא ממש יפה ובמקביל לתכונות חדשות שנכנסות לתוכנה משפרים כל הזמן את המהירות והיציבות שלה, המטרה של מפתחי התוכנה היא שיהיה תחליף חופשי לתוכנת פיינטר של קורל והתהליך ללא ספק בהתקדמות, הדבר המעניין עם התוכנה הוא שיש שיתוף פעולה הדדי בין תוכנות ציור חופשיות אחרות כמו MyPaint כך שהמברשות האגדיות של האחרונה משולבות בתוכנה החל מגרסה 2.5.

לפני מספר ימים שוחררה גרסת 2.6 של תוכנת Krita והביאה עמה מקצה שיפורים, אותי תפסו 2 דברים שאם האחרים לא היו כותבים עליהם לא הייתי שם לב ליכולות הללו, אז נתחיל.

דבר ראשון שמרו על קשר

מי שמכיר כלי סימטריה בתוכנות אחרות יודע כמה זה כיף להשתמש בהם ואיך בכמה שניות יש תוצר שהוא לא פחות ממדהים, בתוכנת Krita לקחו את הנושא קצת קדימה ושדרגו את היכולות של הסימטריה, לכלי יש 3 מצבים

  • הראשונה היא הפשוטה והמוכרת שנותנת לקבוע כמה שכפולים יהיה לציור, כמו שאפשר לראות לא חייבים שהסימטריה תהיה למרכז הדף אלא אפשר לקבוע את נקודת המרכז של הסימטריה גם לקצה הדף וכך ליצור כמה ציורים על הדף 
מברשת רגילה בשילוב סימטריה
  • השניה היא ציור מראה שמוכר מהרבה תוכנות כשהמראה יכולה להיות גם אנכית וגם מאוזנת או בקיצור שכפול על ציר X ו-Y, כמו מקודם גם פה אפשר לשנות את מיקום המרכז אליו יעשה השכפול.
מברשת סקיצה בשילוב סימטריה
  • השלישית ולדעתי תמצא חן בעיני הרבה אנשים היא היכולת להגדיר את את הסימטריה למברשת עצמה, הרעיון הוא שאפשר לבחור איזה מברשת שרוצים והשכפול יעשה כלפי המברשת כך שאם יש לי מברשת של חלקיקים אז כשנפעיל את הסימטריה היא לא תצייר רק פעם אחת חלקיקים אלא תצייר לפי מספר השכפולים שהגדרנו לה, כדי להביא את התכונה הזאת גבוה יותר אז יש אפשרות גם לשלוט על הקוטר שבו נרצה שיתבצע השכפול דבר שמעניק לנו את היכולת להפריד בין כל ההברשות שמתבצעות באותה פעולה.
מברשת עקומות עם סימטריה מקומית

דבר שני תישארו בקונטרול

הכלי השני שמשך את תשומת ליבי זה כלי הטרנספורם, נהניתי מאוד מהיכולות והאינטואיטיביות שהוא מספק, כך שבחירה של הכלי לחיצה על Ctrl וגרירה מספק סיבוב 3D חופשי (כמו Rx2 בבלנדר למכירים) בנוסף להגדלה, הקטנה, פרספקטיבה וכו'
כדאי לציין שהכלי מכיל גם תכונת Warp חזקה, אפשר לקבוע את העיוות לרמת חלוקות במסמך / בחירה ואפשר לקבוע את נקודות השליטה בצורה ידנית, אני חושב שקשה יהיה להסביר את הרעיון בתמונות, למזלי האומן David Revoy עשה סרטון שסוקר את היכולות החדשות שבגרסת הפיתוח 2.7 קיבלו עוד פוש קדימה, תיהנו.




נ.ב. לצערי אין לי לוח שנתמך בתוכנה אז כל התצוגות שבפוסט אינם נהנות מציור עם רגישות לחץ.

נ.ב.ב. משתמשי ווינדוס זה החלק שאתם מחייכים אצלכם נתמכים גם לוחות גנרים ולא רק וואקום.

יום שבת, 2 בפברואר 2013

מצאתי

אז הנה תזכורת קטנה לעצמי כדי להיפטר מתחושת הטמבל, כשרוצים לחלק Ngon לא משתמשים עם כלי הסכין אלא בוחרים 2 קודקודים ו-J (כאילו יוצר אדג' בין הקודקודים אבל בעצם יוצר חלוקה).